Werken bij het Loodswezen

Dag van Wim Nieland

Dag van Wim Nieland, student-loods in de regio Amsterdam-IJmond


Goedemorgen!
De telefoon gaat. “Met Jorrit, goedemorgen Wim. Ik wil je graag over een uur in de wacht hebben voor een binnenkomer.” Top! We mogen weer! Ik loop deze paar dagen mee met een loods die vlakbij woont dus ik kan met hem meerijden, ideaal. Bakje koffie, even controleren wat de stroming is en de schepen die gepland staan om aan te komen en te vertrekken en dan stappen we op de tender. De zon komt langzaam op en de haven tot leven, en deze rust lijkt ook wel af te stralen op de brugbemanning van de BW Swift en de loods terwijl we met 183 meter de havenhoofden van IJmuiden aanlopen. Gister kon ik nog mee met een schip zelfstandig vanaf zee, de middensluis in om vervolgens af te meren langs de kade in de Amerikahaven. Daarna ontmeren en verplaatsen naar de Coenhaven vlak bij de stad. De maat waar we nu opzitten is nog te groot om na twee weken praktijk al zelf de sluis te kunnen invaren. 

De sluis in varen
“Wim vaar jij hem de sluis uit en naar de ligplaats?” zegt mijn begeleidende loods als de deuren open gaan. Het manoeuvreren blijft leuk! Goed kijken wat de effecten zijn van het mengende water in de sluis, wat doet de wind en wat gebeurt er met het schip. Zo niet, handelen! Dit zijn de momenten dat ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor het Loodswezen, een kick die volgens mij best verslavend kan werken. Zeker als ik bedenk dat ik over een klein jaar zelf met deze maat de manoeuvre maak en de sleepboten aanstuur. “Engine dead slow ahead”. We zijn er alweer bijna en de afgelopen 2 uur zijn voorbij gevlogen. Na het afmeren stappen we van boord in de taxi en gaan weer naar huis.

Naar huis en weer op pad
Mijn vrouw en kinderen zijn net wakker dus ik kan ze mooi een ontbijtje maken en de boterhammen smeren voor school. Straks even een paar uur slapen en dan kijken wat de middag brengt. Morgen hebben we een lesdag dus ik lees in de middag de stof door die we morgen gaan behandelen als de telefoon gaat. “We gaan twee handzame schepen doen vanmiddag”. Ik spring op de fiets naar onze afgesproken plek en we rijden samen naar een kleine tanker die in Beverwijk ligt. We vragen de bijzonderheden aan de kapitein en ik sta bij de bedieningskast van BB brugvleugel om zelf te manoeuvreren. Communiceren met de sluis, de haven en de scheepvaart terwijl ik met het roer en de voortstuwing het schip de juiste kant op stuur. Mooi werk! 

Meld je hier aan voor de opleiding tot registerloods

           





Je gebruikt een verouderde versie van Internet Explorer. Hierdoor wordt onze website niet optimaal getoond. Upgrade daarom Internet Explorer naar minimaal versie 9