Werken bij het Loodswezen

Dag van Roland Smals

De dag van Roland Smals, student-loods in de regio Scheldemonden

Vroeg uit de veren
Om kwart voor vijf in de ochtend gebeld door de loodsdienstcoördinator voor een speciale reis. Vanaf het Arne kanaal te Middelburg naar de Kruispost Steenbank met een, voor het kanaal, bovenmaats schip. Deze week was ik gekoppeld aan een loods om ons snel bekend te maken met de regio. Hoewel het kanaal door Walcheren niet tot onze bevoegdheid zal behoren, was dit wel een buitenkans om kennis te maken met dit vaargebied en wat er extra bij komt kijken.

Vlug opfrissen, en op naar de wacht. Daar aangekomen maakte ik een reisvoorbereiding voor mezelf. Wat voor afmetingen heeft het schip, hoe breed zijn de brugdoorgangen, wat voor een stroming staat er voor het vervolgtraject na de sluis in Vlissingen, welke communicatie komt er bij kijken, etc. Uiteraard ging dit alles onder het genot van een verse bak koffie in de sociëteit samen met de loods.

Naar het schip
Om 05:25 uur stond de taxi klaar, op naar de Russisch 11 een stukgoed schip in ballast. Voor de brugtijden moest het schip direct vertrekken om deze te halen. Ik was nog in de beginfase van de opleiding en keek mijn ogen uit. Het schip ophouden voor bruggen in totaal zes stuks. De geringe vaargeul en de kleine speling met de bruggen was indrukwekkend (een meter aan beide kanten).

Dag van Roland Smals

In positie houden
Aangekomen in de binnenhaven van Vlissingen mocht ik het schip in positie houden voor de sluis. De schutting was een half uur verlaat door de verkeersdrukte. Na de sluis, via het Oostgat naar de Kruispost Steenbank voeren we een mooi stuk langs de Walcherse kust. Tijdens het zee traject mocht ik het loodsen op me nemen. Dit houdt o.a. in de communicatie en het varen. Eindelijk na een lange tijd van coronaperikelen was het de beurt aan mij.

Naar de loodskotter
Bij de Steenbank aangekomen werden de loods en ik opgehaald door de jol. Via de jol werden we afgezet op de loodskotter waar we een heerlijke middagmaal kregen. Niet veel later werden we weer geroepen voor het volgende schip. De 'Crystal Lavender' een nieuwe gastanker voor de Braakmanhaven bij Terneuzen. Wederom werden we met de jol bemand. Deze reis mocht ik nagenoeg het hele traject doen, uiteraard onder toezicht, enkel het werk met de sleepboot en de manoeuvre in de haven werd nog door de loods gedaan. De communicatie met sleepboten in de regio was mij nog niet bekend, maar dat werd snel duidelijk. De manoeuvre ging soepel en nadat het schip voor de kant lag hield de sleepboot het schip in positie. Rond 15:30 lagen we tegen de kant 3 om 2 en werden wij vriendelijk bedankt door de kapitein.

We waren om 16:15 uur terug in de wacht en daar werden de reizen nogmaals besproken. Met een berg aan nieuwe ervaringen ging ik weer op weg naar huis. Nog even koken en niet al te laat op bed, want over 9 uur was er weer de mogelijkheid om gebeld te worden. Een drukke, maar een mooie tijd en de ervaring die je opdoet is enorm.


Je gebruikt een verouderde versie van Internet Explorer. Hierdoor wordt onze website niet optimaal getoond. Upgrade daarom Internet Explorer naar minimaal versie 9