Werken bij het Loodswezen

Kantoor

Ook op kantoor werken ongeveer 120 collega’s mee om een uitstekende dienstverlening aan de registerloodsen te kunnen bieden.

Elke regio heeft een eigen kantoor. Hier vinden alle werkzaamheden plaats die betrekking hebben op de regio. Denk aan facturatie, administratie. Het kantoor van de Nederlandse Loodsencorporatie en  de centraal ondersteunende diensten van de BV  staat in Hoek van Holland. Hier huisvesten o.a. de afdelingen technisch en nautisch beheer, inkoop, onderhoud en reparatie, bemanningszaken, Communicatie, ICT, Controlling, F&A en HR. Kortom, bij het Loodswezen kun je ook zonder vaarbevoegdheidsbewijs terecht.

INKOOP

De afdeling Inkoop is verantwoordelijk voor de juiste uitvoer van het inkoopproces binnen het Loodswezen. Zij gaan opzoek naar de juiste producten en onderhandelen over de prijs en leveringsvoorwaarden. De keuze voor het juiste product of dienst wordt gemaakt in nauwe afstemming met de budgethouders.

KWALITEIT & VEILIGHEID

Het Loodswezen doet er alles aan om schade aan mensen en milieu te voorkomen.
De afdeling Kwaliteit & Veiligheid helpt het Loodswezen om de hoogst mogelijke standaard te bereiken op het gebied van veiligheid, gezondheid, arbeidsomstandigheden, welzijn en milieu. De afdeling houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling en promotie van de International Standard for maritime Pilot Organizations (ISPO) en het beheer en de verbetering van het kwaliteits- en veiligheidsmanagementsysteem. Ook voert Kwaliteit & Veiligheid ongevallenonderzoek uit en onderhoudt de certificering volgens ISO en de ISM-code (International Safety Management).

COMMUNICATIE

Afdeling Communicatie geeft (strategisch) advies over de communicatie binnen en buiten het Loodswezen. De afdeling denkt mee over de communicatiedoelstelling en stemt boodschap en toon af op de doelgroep.

SECRETARIAAT

Het secretariaat ondersteunt het management, het bestuur, de loodsen en diverse andere afdelingen en medewerkers. De afdeling houdt zich onder andere bezig met administratieve en secretariële taken, receptiewerkzaamheden, post en archiefwerkzaamheden. Er is een secretariaat voor elke regio.

HUMAN RESOURCES

Afdeling Human Resources is verantwoordelijk voor ons personeelsbeleid. Dit betreft onder meer de personeelsplanning, werving en selectie, opleiding en het beloningsbeleid. Daarnaast werkt Human Resources samen met de Ondernemingsraad en vakorganisaties. De HR-adviseurs werken in het hele land en zijn geregeld in de regio’s te vinden.

ICT

Afdeling ICT zorgt voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de ICT-infrastructuur van het Loodswezen.  De afdeling beschikt over een hoogwaardige computernetwerkomgeving en maakt gebruik van moderne beveiligingstechnieken en de nieuwste applicaties.

CONTROLLING

Afdeling Controlling verzorgt onder meer de vormgeving en inrichting van de planning- en controllcyclus, de interne controle, en de administratieve organisatie van de verschillende onderdelen van het Loodswezen.
Het accent ligt op het analyseren, beoordelen en rapporteren van financiële informatie.

FINANCIËN & ADMINISTRATIE

Afdeling Financiën & Administratie legt financiële gegevens duidelijk en eenduidig vast en zorgt onder meer voor de facturatie. Elke regio heeft een eigen afdeling Financiën & Administratie. Behalve regio Noord; Rotterdam-Rijnmond voert de administratie van deze regio. Een regiocontroller stuurt de afdeling aan.

Werken op kantoor

Interview met Marjolein

Wil je meer weten over hoe het is om op kantoor te werken bij onze organisatie? Bekijk dan het video-interview met een van onze collega's. Marjolein, bestuurssecretaresse bij Loodswezen Amsterdam-IJmond.

Je gebruikt een verouderde versie van Internet Explorer. Hierdoor wordt onze website niet optimaal getoond. Upgrade daarom Internet Explorer naar minimaal versie 9